آوا کندری؛ ملیکا بهروزیان؛ علی سعیدی؛ حمیدرضا حافظیان
دوره 23، شماره 92 ، دی 1401، ، صفحه 169-189
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فیلمهای آموزشی درس مطالعات اجتماعی ارائهشده در شبکه شاد دورهی متوسطهی اول، به لحاظ توجه به آموزش هویت ملی در ابعاد مختلف بود. روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فیلمهای آموزشی درس مطالعات اجتماعی ارائهشده در شبکه شاد دورهی متوسطهی اول، به لحاظ توجه به آموزش هویت ملی در ابعاد مختلف بود. روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوای توصیفی بر اساس مقولههای هویت ملی است. جامعهی آماری شامل 102 فیلم آموزشی شبکهی شاد دورهی متوسطهی اول در سال تحصیلی 1401-1400 است. نمونهی آماری برابر با جامعهی آماری در نظر گرفته شد. نمونه بر اساس 5 مقوله اصلی و 36 مقوله فرعی، به شیوهی کدگذاری قیاسی، بررسی شد. ابزار پژوهش چکلیست مقولههای آموزش هویت ملی هاشمی و قربانعلی زاده (1393) بود که روایی آن توسط صاحبنظران تائید گردید. جهت تأمین پایایی ابزار اندازهگیری، از فرمول هولستی استفاده گردید که درصد توافق حاصل 66/81 درصد بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بیشترین فراوانی مقولهها درمجموع فیلمهای سه پایه مربوط به میراث فرهنگی و کمترین آن مربوط به وقایع و رخدادهاست، همچنین اصول سازماندهی محتوا (توالی و تداوم) در تدوین محتوای موردبررسی، رعایت نشده بود. در مقایسهی بین پایهها نیز مشخص شد که فراوانی مقولهها در پایههای هشتم و نهم نسبت به پایه هفتم به میزان قابلتوجهی کمتر است و بیشترین فراوانی مربوط به پایه هفتم است.